måndag 10 augusti 2015

Ohyra och fest

Min fina ros. Inköpt på Ica i våras för inga pengar alls. Har trivts så bra på glasveranden i självvattnande kruka. Men.... tror fan det att det ska komma löss/spinn på växten!
Jag har i min ägo ett insektsmedel som är eko så jag dränkte in blomman i detta. Och det verkade fungera. En stund! Sen var dom tillbaka igen. Eller dom som höll andan överlevde, eller nåt! Så då gjorde jag om proceduren och denna gång blev den mer än indränkt. Verkade fungera!
nu idag såg jag att det var något i blommorna igen. Så här såg det ut:
Pyttesmå svarta korn. Men sen fick jag se något annat större - en tvestjärt!
Ja, det var alltså tvestjärtsägg. Det var då fan vilken trevlig bostad den här blomman var! Nu har jag klippt bort ägg-blommorna och sprayat än en gång för naturligtvis har även lössen kommit tillbaka! Är det inte typiskt så säg när man nu för en gångs skull fick tag i en planta som ville växa och blomma!

Men det är klart. Här finns inga gröna fingrar. Kanske beror det på att jag inte har såna här byxor
Inte visste jag att man behövde ha särskilda garden-girl-brallor!

I helgen var vi på rockfest. En alldeles förträfflig tillställning och naturligtvis var vi kvar till sist. Jag som varje gång säger att jag ska gå hem tidigt. Fast tidigt blir det ju. På morgonen. Hur som helst var det roligt! Här är vi: Kid Rock och Janis Joplin. Jag tar alla tillfällen jag får att vara hippie!
Det som bara är lika tråkigt varje gång är denna brist på respekt för festarrangörerna! Man svarar inte i tid (eller alls) på inbjudan. Man kommer inte i tid. Man klagar på saker osv. Det är ett jäkla jobb att dra igång stora festprojekt. Planering och iordningställande. För att inte tala om återställande. För folk är som grisar och kan inte ens slänga sina egna sopor. Bajs på dom! Rosor till arrangörerna! Utan löss!!!

Och med denna stämningsfyllda bild säger jag glad Måndag på er alla!

2 kommentarer:

  1. Några av mina blommor har lössen hittat, fy för dessa små varelser. Du kämpar på duktigt o njuter o har det livat mellan lössräkngen

    SvaraRadera
  2. Å fy faaan för tvestjärtar och deras ägg! Ruggiga saker! Jag piper som en liten flicka när jag ser sånt här. Iiiiiiiiiiiiiiii...

    SvaraRadera