onsdag 5 augusti 2015

Vackra Åland

Vi tog en sväng till Åland. Och jädrar anåda vilken tur med vädret vi hade! Vi hade bilen med oss och tog en tur till norra delen av ön.
Sen stannade vi till vid "Uffe på berget" som hade denna informativa skylt.
Där hittade jag en mörk öl från det lokala bryggeriet Stallhagen (ja, nu blir det reklam!) och den kanongoda ölen tillsammans med en smarrig chokladkaka... mmmmmm! Har ni inte provat chokladkaka med mörk öl så gör det!
Sen blev det promenerande runt i Mariehamn. Vi slog oss ner vid ett matställe som var helt inklädd i fisknät. Möblerna bestod av trälådor. Mycket pittoreskt.
Nätet kanske var till för att fåglarna inte skulle komma in. Men det fanns dom som hittat ingången.
Utsikten var fantastiskt vacker.
kvällen inmundigades en makalös middag på ÅSS Paviljongen. Bland det godaste jag ätit! Även om det var onödigt lång väntetid, men vad gör det när man sitter vackert och personalen är trevlig.
Alldeles intill låg (ligger) Pommern med kvällssolen speglandes i masterna.
Den var abonnerad för kvällen och inhyste ett storband med sångerska. Det var nog det enda jag hörde av ljud denna lördagskväll. Så otroligt tyst! Jag trodde att jag var på fel ställe.
Dagen efter fick jag äntligen träffa lite svanar. Som jag har väntat på det! Dessa blev fotade på långt håll, därav kvalitén. Men så roligt att även få se ungarna!
Nere vid fiskehamnen hittade jag den här stiliga. Den t.o.m. pratade med mig. Fast jag förstod inte.

Men en härlig tur blev det. Åland är fantastiskt vackert!
Fast lite läskigt hur dom packar på bilarna på dessa båtar. Det var många som fick krångla sig ut på motsatta sidan eller t.o.m. genom fönstren på bilarna.
Men glada blev vi av vår tur och då såg vi ut så här. (Det syns väl vem som suger åt sig all sol, va?)

Igår kväll tog vi oss ut i skogen en sväng. Jag hittade inte en enda kantarell! Så jag plockade blåbär istället. Gubbe däremot var inställd på gult. Sen hittade jag - kors i taket - hallon!  Inte blev det mycket, kanske en liter av blåbär/svamp, men man får vara nöjd. Det är ju hur som helst härligt att vistas i skogen!
Och nu är det en annan dag...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. mörkt öl och schockladkaka måste provaqs snarast

    SvaraRadera
  2. Öl och chokladkaka....?? Tja....Varför inte. Tack för tips. Nu får gubben min åka och köpa öl hehe.

    Så fint det ser ut där. Dina bilder är ju Såå jättefina och klara. Nu Inser jag vilken dålig kamera jag har haha.
    Ha det gott och Varm Kram till dig

    SvaraRadera