tisdag 1 september 2015

Nässtyng och borttapp

Ja men titta där då vilken liten rolig krabat:
Bild: Diptera.info
Detta är ett Nässtyng som lägger ägg i nosen på rådjur som sedan blir larver. Kan - alltså KAN - även lägga ägg i ögonen på människor. Fast risken är mikroskopiskt liten säger en forskare. Borde man inte ha en enormt långsam blinkfrekvens om dom skulle hinna trycka in ägg i ögat? Jag undrar också varför den skulle lägga ägg i ögonen på oss? Duger inte våra näsborrar?

Men det är ju det som är så roligt med sommaren. Att vartenda år få stifta bekantskap med nya obehagliga insekter. Den här är ju dessutom lurvig och ser ut lite som ett bi, vilket skulle göra att jag inte skulle vifta bort den utan rusa efter kameran.

Fästingarna har ju dessutom kommit med en ny sjukdom; Babesios, som är ytterst ovanlig för människor. Men vänta bara ska ni se. Snart har vi Babesios lite till mans. Ifall ni blir drabbade så kan jag tala om att det är lite som att få malaria. Hurra, hurra!

Men... nu är hösten på intåg. Septembers första dag är blåsig, regnig och alldeles gråkall. Och till råga på allt så har jag tappat bort min mobil! Jag vet (tror jag trallalla) när jag hade den sist och där är den inte. Så jävla irriterande! Som tur är har jag kvar en gammal mobil (som har ett uselt batteri) och där fanns alla (typ) mina kontakter kvar. Så lite glad får man vara för det. 

... om ni ringer mig och jag inte svarar, så vet ni varför. Det är inte för att jag har dålig mottagning eller skiter i att det ringer denna gång. 
Det är inte utan att jag saknar min gamla fasta - obärbara - telefon.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar