onsdag 16 november 2016

Fisar och Trådträdning

Apropå gyn i förra inlägget. Jag vet inte hur många gånger jag gick igenom det där besöket innan jag ens kom dit! Som till exempel vad bör man tänka på innan? Förutom att duscha då. Ja, man kan ju kanske låta bli att äta blomkål, ärtsoppa eller bönor!
Jag kunde inte låta bli att fundera på hur många gånger gynekologerna fått en fis rakt i nyllet. Sånt kan göra en nervös och just därför släppa lös vindarna. Men det klarade sig. Tackålov!

Nu har jag beställt mer tråd till min overlock. Men det tar ju evigheter tills det kommer. Så jag bestämde mig för att trä i vanlig tråd. Att jag inte tänkte på det! Så... jag skred till verket. Förr eller senare lär jag ju bli tvungen att trä så det var lika bra att starta direkt.
Här kan ni se hur mycket pickelimick det är i en sån här maskin. Och fyra trådar ska träs både kors och tvärs. Jag blev lite svettig i början kan jag säga. Och fick fanimej inte till det. Det är ju alla dom där delarna som man inte blir klok på vad dom heter och var dom sitter.
Men så tog jag loss alla trådarna och började från början. Och heureka - det gick! Sen kunde jag fortsätta att sy. Den här gången blev det en mössa. Det är ingen vacker skapelse direkt. Men jag gjorde som första sytest en mössa av återbrukat tyg till Marsipanrosen med en pokèmon på. Då ville så klart lillasyster också ha en. Pokèmon - världens förbannelse.
Nu ska jag övergå till att sy.... ja, vi får se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Det är bara svart och vitt jag har på koner, resten är vanliga rullar eftersom jag vill ha många färger att välja på. Ett tips när du ska trä maskinen är att knyta ihop de nya ändarna med de gamla och bara dra igenom - vips är den trädd igen ;-) Kramisar Martina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det tipset. Det var bara det att jag inte var uppmärksam på att tråden tog slut. Såg också ett tips på att spola upp tråd på undertrådsspolar och använda. Härligt med tips! Kram

      Radera