söndag 27 november 2016

Storm och stake

Det är storm utanför huset. Ryckvis storm. Enligt SMHI så är det 10 m/s på skalan. Och det är storm. I byarna är det 19 m/s! Det finns inte ens med på skalan. Det kan väl inte stämma? I så fall kan man tänka sig att skogen, som ligger en bit bort mot norr, säkerligen kommer att ligga tätt mot vårt hus imorgon.
Jag gillar INTE blåst! Jag blir obehaglig till mods. Tror att det ska hända något hela tiden. Vilket det säkert gör också om det är storm. (Pessimist ja visst!) Undrar om man ska sova på nedervåningen i natt ifall taket blåser av. Fast vi har ju vind. Alltså inte den som blåser, utan den som är under taket.

Nu har jag julpyntat klart. För nu. Det blev inget svärande över julstjärnan. Den hörde väl vad jag sa och hängde nästan upp sig själv! Tror jag ska klaga och oroa mig ännu lite mer.

Årets ljusstake har jag tänkt ut och sen engagerat Gubbe till att kapa träklabbe och såga kopparrör. Sen har jag målat rör och gamla kakformar - det gick typ bra. Sen skulle jag limma - det gick typ åt helvete. Limmet och färgen gillade visst inte varandra. Dessutom var en av kakformarna sned.

Men nu står den där. På vedspisen. Ifall limmet släpper och allt rasar ihop. Då tar det inte eld någonstans och sen är det bara att slänga in hela skiten i spisen och elda upp! Fast med min tur så rullar väl ljusen ut på golvet och eldar upp katten eller nåt. Jag kanske får göra en stödanordning. Undrar om jag kan låna lite av Gubbes hönsnät.

Sen har jag spanat in ett par skor, eller är det stövlar? Eller fotbeklädnad? Dom tänkte jag ha på nyår. Vad säger ni?
Fräcka va? Om jag bara skaffar mig en rollator så ska jag nog kunna ta c:a 10 steg i alla fall. Toodeloo!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

  1. Tänk, jag älskar stormar, jag är aldrig så lugn som då. Dock inte åskstormar. Jag tycker inte om åska och blixtar alls.
    Fin ljusstake blev det! Skorna är intressanta, kanske jag också skulle satsa på sådana, eventuellt kan jag ta mig 30 cm innan jag far på knäna. :D

    SvaraRadera