söndag 23 april 2017

Varifrån kommer orden?

Adam och Eva - kunde dom tala direkt från början och i så fall - på vilket språk? Eller fiskarna som blev till ödlor som blev till apor som blev till människor - varifrån fick dom orden att säga: "jag kan tydligen tala". Hur kom dom på det? Skulle dom bara gäspa en dag och så råkade det komma ut något ord? Sånt kan göra en förvirrad. Ord kan göra en förvirrad.

Vet ni vad örngott är? Det är det här:

Men det är också det här:
då undrar man (läs jag) - vad är då kuddvar?
Jo, det är det här:
Alltså den yttre delen. Det är ett fodral som håller fyllningen på plats.
Örngott å sin sida är alltså det som träs över kuddvaret med sin fyllning. Örngott kan även kallas kuddöverdrag.

Klart som korvspad tänker ni som vetat detta under eoner av tid. Och det har nog jag också. Kanske. Innerst inne. Men säkert sagt fel ibland. Hursomhelst... var det inte det jag tänkte skriva om. Eller... jo, om örngott. Alltså själva namnet. Var fan kommer det ifrån?

Jag haver då googlat (vad gjorde man innan internet? famlade i mörkret?) Och jag är inte ensam om att ha undrat. Och på nätet står bl.a. att läsa att örn kommer av öra. Varför det gör det framkommer inte. Men ett öra med bland kuddarna är logiskt. Och ordet gott kommer av behag. Det är mer begripligt. Så alltså - öronbehag! Fast nu kommer jag att ligga och grubbla hela natten på varför det heter örngott och inte örongott.
Kanske att någon i begynnelsen kommit på att sy ihop två kvadrater och fyllt den med något. Förmodligen hästtagel från början. Och sedan tänkt på gott för öronen. (Hur man nu kan få hästtagen och gott att passa ihop) Sen har någon ursprungssläkting till (h)Österman, även denna med dialektalt mummel, kallat öron för ör´n. Så tror jag att det är. Joho då!

Fast å andra sidan. Var eller vad ifrån kommer då kuddvar? Det är ännu en outforskad sak. Och detta, mina vänner, kan endast bero på att örngott innehåller orden örn och gott, som ju redan finns i annan användning. Var finns ju också, men kudd finns ta mig fan inte!

Men konstiga ord finns det gott om. Och dessa två är ju inte konstigare än kökkenmödding.
*Stön* Det kommer att bli en lång natt.

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar