fredag 15 februari 2019

Från sömn till söm och torktumlare

Nu ger jag upp på hästkoftan. Fast det blir ju en kofta. Utan häst. Vid 7:e försöket så började hästen likna en överkörd grävling. Så nu stickar jag klart koftan och broderar dit en häst istället. Vi får väl se hur jävla bra det kommer att gå. Det kanske blir en kamel.

När jag inte stickar så syr jag. Bland annat ett par mjukisbyxor till ett kräset barnbarn. Och! att man aldrig lär sig. Om det börjar jävlas... gå ut, stäng dörren, gör något annat! Men nähejsan då. Här är vi envisa.

Det började med att jag skulle byta tråd i overlockmaskinen. Det skulle ju trassla och jävlas så klart. Eftersom jag fick trä om från början. Den som trätt en sån vet vad jag talar om.
Sen skulle jag sy. Jag började med att kanta ficköppningarna. Jag funderade på att dom var så stora, men fortsatte att sy. Först på overlocken och sen på vanliga symaskinen. Då först! Upptäckte jag att jag sytt kanten på sömmen som går från midjan till grenen. Tror fan att det blev långt! Alltså det är inte jättestor skillnad men ändå.
Det är ungefär lika roligt att peta upp overlocksöm som att rensa avlopp. Båda symaskinerna sprang och gömde sig i hörnet när jag började gasta. Trådrullarna ställde sig i givakt och nålarna hoppade ner i sin ask i ren förskräckelse.
Slutade jag? Nähähähäää! Och det var inte varken den första eller sista byxan jag svurit ihop.

Sen har jag även rensat ur torktumlaren. Och där får jag nästan använda silvertejp över käften för att inte skrämma bort katterna för evig tid. Alltså... den här luckan:
Ser ni de fyra fördjupningarna? Där sitter små jävla skruvar. Dom skruvade jag bort. Inget lossnade. Jag skruvade loss hela luckan för att försöka få bort detta plastlock. Det gick inte! Fan vet vad som gömmer sig där under. Och sen... så skulle jag skruva i dom där pytteskruvarna igen. Det är ju inte så lätt när hålet är så djup så du inte kan hålla i. Tre fick jag i. Den fjärde for ner i avloppet.
Men det kan ju hur som helst inte spela någon som helst roll eftersom man inte får bort locket även när skruvarna inte är i!!! Då är det nog värre med en skruv i avloppet. Fan också!

Något senare: Herr T har grävt i avloppet och hittat skruven! Tur man har en händig karl.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

  1. Känner igen det där med tummlaren...Även skruven i avloppet... Sy är nått helt annat. Jag och symaskiner går inte ihop! När jag kommer in i ett rum där det står en symasken så springer den och gömmer sig. Tänk när jag gick möbeltapetserarkurs och kommer in i salen där det står 20 maskiner.. ska säga dig att de la i överlocken och försvann ut i en rasande sickacksömfart.... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, tur att vi är olika vi människor! :D

      Radera
  2. Jag höll på och storkna av skratt, jäklar att du kunde skriva så att jag såg som i en film hur allt hände.. det är min melodi, har jag börjat ska jag minsann göra färdigt.. lampan på min symaskin slocknade och jag kör i blindo.. jaa..du kan gissa hur det kan gå..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att det roar. Jag skrattar åt det jag också. Fast först efteråt. :D

      Radera