lördag 21 december 2019

Blodkorv och Babsan

Det lackar mot jul. Eller om den står för dörren.
Snart kommer tomten på sin släde. Jo, jag har varit snäll! För det mesta.
Varför åker tomten i/på en släde? 1. Det finns knappt snö. 2. Han flyger!

Har ni lagt in skinkan och griljerat granen än? Själv har jag ingen gran. Än. Den ska far (höll på att skriva fan) i huset skaffa hem. Det är tradition. Helst nyhuggen och på släde. Men så blir det så klart inte. Ingen släde, ingen snö och ingen gran att hugga. Det blir till att ha köpegran.

Idag har jag bakat en skidbacke. En saffranssockerkakeskidbacke.  (Kolla in grisen som skrattar där i bakgrunden).

I veckan bakade jag fula kakor. Skit samma, bara dom blir goda.
Jag såg ett danskt program där det lagades julmat och bakades kakor. De skulle se ut preciiiiis så där som det SKA! Heter det mördegskransar så kan man ju inte komma bjudandes på raka bitar. Gud förbjude!
Vet ni vad dom gjorde mer? Dom gjorde blodkorv. Grisblod och gryn och en massa annat jox grötades ihop och trycktes ner i en BLINDTARM! Mmmmums! Alltså vissa gamla rätter kanske vi gör rätt i att glömma bort.
Apropå glömda rätter så undrar jag om det finns paltbröd längre? Det var en av farsans favoriträtter. Inget jag längtar efter. Jag bara undrar.

Idag förkokar jag revbensspjäll. Men min induktionshäll och jag är lite osams. När jag har bara en platta på då är det full kokning på 3:an. (Den går upp till 14). När jag har tre plattor igång då sjunger det lite i hela spisen och sen svajar värmen mellan plattorna. Sätter jag på en kastrull på 8:an för att starta lite försiktigt - och sen vänder bort huvudet - då får den ett tokspel och drar igång fullt ös! Kanske jag ska börja tala vänligare till den? Man kanske inte ska svära åt den.
Jag är osams med ugnen också förresten. Men det har jag nu kollat att den ligger 10 grader för lågt. Jojomensan! Det kan göra sin skillnad när man ska grädda något i låg värme.

Men vem är jag att klaga? Min ömma moder slet med en liten elplatta med två hällar och en vedspis. Försök att ställa värmen på en sån! Sen kom vi upp oss i livet. Rättare sagt en trappa upp. Till en större lägenhet med elplatta med fyra hällar. Lyx! Det fanns en vedspis där också. Den la hon en skiva på och en vaxduk. Den användes endast när det någon enstaka gång skulle göras glödstekt sill.

Men nu kan ju inte jag sitta här och skriva en massa trams. Snart är det ju jul. Glöm inte att vara snälla mot varandra och andra. Och om någon är dum, håll dig stum.
Önskar er alla en GOD JUL med denna fina julsång från Babsan!

  Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar