torsdag 12 december 2019

Se upp! Blindstyre

I mitt skåp har jag glögg från förra året. Den är alkoholfri. Kanske därför den står kvar. Så... jag hade tänkt att baka något på detta kryddvin. Så glöggen - som vid det här laget stått på köksbänken i 14 dagar - skulle nu ner i nån smet. Det var bara att googla loss och inhämta recept. Fanns många. Så jag blandar och fixar och tycker att smeten är lite underlig, men tänker inte mer på det. Skjuts med den in i ugnen.

Nu är ju jag en sån person som gör saker mest så där pang på. Så det ges ingen tid till att plocka bort morgonens bröd, vattenkokare, muggar eller vad det nu är på bänken. Det bara föses ihop i en hög och så sätter jag igång. Sånt straffar sig.
När kakan är i ugnen börjar jag plocka undan både det jag dragit fram nu och det som stod på bänken innan. Då får jag se glöggflaskan. Den är det lika mycket i fortfarande.
Däremot står det en rödvinsflaska där med inte så mycket innehåll. Vart fan kom den ifrån??  (jävla gubbe mutter, svära, stön...)
Naturligtvis har herr T ställt vinflaskan på bänken. Och jag - mitt blindstyre - tar tag i första bästa flaska och fläskar i 2 dl i smeten. (Förlåt herr T!)

Här kastar jag mig på google återigen för att hitta rödvinskaka. Och ta mig tusan! Det finns!! Med rödvinsglasyr. Nu gjorde jag inte någon sådan glasyr utan höll mig till florsocker. Men vad tycks?
Snygg va? Och den smakade... inte så tokigt, men god kan jag inte kalla den. Särskilt konsistensen blev lite underlig. Jag bestämde efter att vi smakat att hönsen skulle få kakan. Jag vet inte om dom överlevde.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar