torsdag 16 juni 2011

Tänk om man ändå vore sportintresserad...

Det är visst meningen att sport ska förbrödra. Så är det säkert också för dom som är med och spelar. Men dom som tittar, hur är det med dom? Jo, det är klart att dom som håller på samma lag är väl förbrödrade. Dom slår i alla fall inte ner varandra. Bara andra. Spikskor kanske inte alls är till för sportsutövare utan för huliganerna.
Nu lever man ju satan i Vancouver där dom som väntade vinst istället river omgivning och folk i bitar. Nu kan väl en hel del skyllas på alkohol. Det gör ju inte saken mer förvirrande. Sport och sprit - hör det ihop? Jo, då. Det går väl knappt att kolla på en fotbolls- eller hockeymatch utan en bira. Men vad vet jag. Jag är totalt ointresserad och tycker bara att folk är galna.
Jag tar hellre en öl i lugn och ro utan sport. Ska jag se på sport så kan det möjligen bli friidrott eller skidåkning. Men det är ju av det lugnare slaget och tenderar inte en massa slagsmål på läktarna.
Jag är ju avidrottifierad sedan barnsben då jag försökte få veta vad som hände på TV där folk sprang omkring på gröna planer eller åkte omkring i rymddräkter på is. Men fadern och äldsta brodern förmedlade oftast "håll käften" eller "ut härifrån" om man ställde några frågor. Så förbrödrande kanske det är, men så fan det har varit försystrande ur min synvinkel.
Jag tror att det är bäst att ens lag förlorar för då får de inre demonerna fritt spelrum.Vad är en vinst med lite hurra och skål mot att få slå någon på käften och välta en bil?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Synd att dessa hulliganer förstör för de som verkligen vill se idrott... Själv är jag sådär intresserad...

    SvaraRadera
  2. Jag brukar tänka ungefär på samma sätt, sucka och säga: Det är ju bara ett spel!
    Människan är bra konstig ibland

    SvaraRadera
  3. Renée: Trist är vad det är.

    SvaraRadera
  4. Tant Björn: Ja, jag förstår inte heller allt ståhej. Men det tycks vara en lukrativ business :)

    SvaraRadera
  5. Nää, jag har heller aldrig förstått hysterin i det! Och jag är också totalt ointresserad. Jag sa till några för några år sedan, när sport kom på tal, att "jag har ett sportfilter på min TV. Den byter automatiskt kanal om det dyker upp sport i rutan."
    Men så erfor jag att två personer tog det på allvar o sa att ja det finns så mycket konstiga filter... Då var det inte kul att fortsätta säga det där. :-)
    Jag KAN enstaka gånger happa till att titta på konståkning och hästhoppning. Men det är för att det är så fint att se på. Jag följer inte alls med i tävlingen och det är bara tur om jag vet vem som vann..
    Jag tittade också när Björn Borg spelade, när Stenmark åkte, när Ulrika Knape hoppade och när C Klyft i sjukamp i OS. I all stillsamhet...

    SvaraRadera
  6. Jag är ju Arsenalfan sedan många år, det är svårt att förklara varför, det är som en kärlek som aldrig rostar. En öl och Arsenal som vinner är riktigt fint :)

    SvaraRadera
  7. Laila: Så där är jag också. Skiter totalt i resultatet :)

    SvaraRadera
  8. Shirouz: Grattis! Önskar att jag kunde se tjusningen.

    SvaraRadera