måndag 2 februari 2009

Ett ljusfenomen

Man tror inte att det är sant. In genom det skitigaste fönstret tränger sig något ljusfenomen. Det smeker över brödsmulorna på bordet och faller ner över golvet. Kan det vara ett ufo på besök. Jag har minsann sett på film hur flygande tefat har alldeles förskräckligt starka lampor. Nej, det måste vara något annat. Kan det vara.... nej, det vore allt för otroligt....men, det verkar ju nästan som att det skulle vara....solen!

Nu kom jag att tänka på boken Trollvinter av Tove Jansson. Denna bok läste jag för mina barn innan de förstod ett jota av vad jag läste. Där sitter Mumintrollet med vänner och väntar på att solen ska komma tillbaka. Så kommer den sakta, smyger upp lite försiktigt i horisonten och försvinner ner igen. Alla blir så förtvivlade för att den var där så kort stund, men konstaterar att den kommer ju tillbaka imorgon. (Om jag minns rätt). Jag hoppas och vill tro att solen är här för att stanna - åtminstone en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar