onsdag 29 september 2010

Låg nivå

Denna dag började inte bra. Jag visste att det var kallt, så att jag skulle få skrapa rutorna på bilen var jag införstådd med. Jag startade bilen för att dra igång fläkten... plong! Stor varningstriangel på displayen. Låg nivå på kylarvätska - STÄNG GENAST AV MOTORN. Detta meddelande fick jag häromdagen också men då slocknade meddelandet med detsamma. Inte denna gång. Fan, helvete och en massa andra svärord vällde ut mellan mina sammanpressade läppar. (Vet inte hur det går till, men det går!)
Bilen har inte varit i vår ägo så väldigt länge och jag har aldrig behövt öppna motorhuven. En av anledningarna är att jag/vi aldrig hittade spaken till huven! Nu var jag ju tvungen att hitta den. Tänkte därför titta i instruktionsboken. Den låg inte i handskfacket där den ska ligga. Den fanns heller inte inomhus på de ställen där jag sedan svärande for omkring som en ilsken pungråtta.
Ringde därför Gubbe som inte hade tid. Nähä... letade vidare men inte efter boken, utan efter spaken. Den hittade jag efter ett tag. Den hade gömt sig bakom pedalen till parkeringsbromsen! Tänka sig. Därmed fick jag alltså upp huven, eller bil-locket som jag kallar det. Hur såg det ut där inne då? Ja, man hade tagit hela motorn, packat in den i olika lådor och vänt alltihop tvärtom. Efter ett tag hittade jag ändå locket till påfyllningshålet så jag gick in och hämtade vatten. På vägen ut tittade jag in i baksätet och där låg instruktionsboken! Bläddrade fram till avsett avsnitt och där stod det: "häll ALDRIG i enbart vatten". Men va ända in i glödhetaste...
Nåja, jag fortsatte i mitt elände. Jag tog tag i locket och det satt lite löst. Jag vred locket åt vänster. Det fastnade mer och mer. Jag funderade på om jag glömt åt vilket håll man skruvar upp, eller om det är annorlunda på bilar än på andra saker, men kom inte fram till något. Jag vred, jag vred, jag vred och ju mer jag vred ju mer vred blev jag.
Nu ringde jag Gubbe igen och nu hade han tid. Han dök upp och även han vred och vred och vred. Nu ställde jag frågan: "måste man använda polygrip?" Han svarade: "ja, man kan undra" medan han tog i för kung och fosterland så att han faktiskt ändrade ansiktsfärg. Till slut släppte dock bilfan taget och vattenhålet öppnade sig, och inte var det så slut på vätska som displayen skrikit om. Det var inte mycket som gick att pytsa i. Jag blängde ilsket på bilen, men sa inget eftersom sådant kan straffa sig direkt. Istället satte jag mig i bilen och åkte till mitt jobb och jag kom både fram och hem igen - tack bilen! Sen behövde jag ju aldrig skrapa is heller eftersom det hann bli varmare ute...

1 kommentar:

  1. Men i morse fick du skrapa va?

    Ses i morrn fredag - du ska infinna dig hemma hos mig vid 5.......så du vet!

    SvaraRadera