måndag 27 juli 2015

Annat handarbete

Vet ni hur tråkigt jag tycker det är att plocka blåbär? På en skala från 1-10 så säger jag 8. För att det går så låååångsamt. Varje gång jag provar på aktiviteten så sitter anden av min salig moder på axeln och flinar förnöjt. Klappar händerna i glädje och skriker sedan rakt in i mitt öra när hon ser ett blåbär.
Modern - den mänskliga plockningsmaskinen. Jag fick inte den genen. Men så hade hon en annan gen som jag inte heller fick. Den att inte få klåda av myggor! Hon kunde gå i timmar i skogen och tusentals myggor kunde äta sig mätta utan att hon brydde sig. Hur orättvist är inte det? Men å andra sidan så var det väl det enda nöje hon hade, så det är henne väl förunnat.

Nåja, jag drog iväg med en 2-liters glassbox upp i skogen och hade den trogna vakthunden med mig.
Jag hade med mig myggservetter som jag strök över hela mig. Även på jeansen eftersom dom försökte äta på mig även där! Myggservetterna är fantastiskt effektiva. Jag fick endast två myggbett! Och då ska ni veta att jag kan vara det godaste som serveras på myggrestaurangen! Tyvärr har jag glömt var jag köpte dom. Innehållet vill man ju helst inte veta vad det är. Jag försöker ju tänka miljövänligt för det mesta, men när det gäller mygg så skulle jag utan tvekan hälla över mig en dunk bensin om det nu skulle hjälpa!

Det gick som vanligt trögt i början - även om det fanns massor - och jag tyckte att det bara skramlade i burken och jag tänkte att jag hinner ledsna innan det ens blir två deciliter.
Men efter ett tag så lyckades jag koppla bort stressmotorn och bara plockade. Hade det inte varit för myggen så skulle jag ha kunnat lagt mig där i mossan och plockat. För tänk så trivsamt det var där i skogen med alla fåglarna... som irriterade sig på Frazze. Han satt tålmodigt kvar hela tiden. Ibland smet han iväg några meter för att sedan parkera sig intill mig på nytt.

Hela burken blev full! Otroligt men sant. Sen blev det två burkar med blåbärsmarmelad och en blåbärspaj. Resten åkte in i frysen.

Man har inga vackra fingrar efter blåbärsplockning. Men det är lätt avhjälpt. Blanda citronsyra i lite vatten och sätt ner händerna där ett tag så blir dom rena! Naglarna är dock ett kapitel för sig.
Och inte kom det någon björn! Slut från naturrutan! Nu ska jag sy.

 Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar