fredag 11 november 2016

Miljö, såpnötter och en speleman

Jag försöker faktiskt. Vara miljömedveten. Men det är inte lätt. Jag känner mig lurad typ varje dag. Ska man ha koll på allt så får man googla på varenda vara redan i affären och handlingen kommer att ta 7 timmar. Minst!
Om man inte bara håller sig till Krav eller Eko då förstås. Men det gillas inte alltid av plånboken. Ibland är det rent löjliga priser. 
Det finns dock varor som man inte behöver köpa ekologiskt eftersom dom innehåller inga eller låga rester av bekämpningsmedel: 
Avokado, Sockermajs, Ananas, Kål, Sockerärtor, Lök, Sparris, Mango, Papaya, Kiwi, Aubergine, Grapefrukt, Cantaloupemelon, Blomkål, Sötpotatis

Men... palmolja. Denna billiga olja som används i typ allt. Försök att undvika det om du vill köpa småkakor t.ex. Det är i stort sett omöjligt för det finns i varenda kakförpackning!! 

Det är fruktansvärt hur vi förstör vår värld bara för att det ska vara så jävla billigt som möjligt och några få skor sig så förbannat. Skogar skövlas och orangutanger dödas. Men palmoljebossarna ser orangutanger som skadedjur! Dubbelt fy fan!! Läs om palmolja på Världsnaturfondens sida. Men om man nu skiter i att djur dör för att få äta sin jävla kaka så kan man ju kanske möjligen tänka på att det även är onyttigt. För DET är ju viktigt!

Nu har jag köpt såpnötter. Det är ekologiskt och ska användas i tvättmaskinen. Sen har jag läst på Råd&Rön att det är direkt värdelöst. Tvätten blir lika ren bara med vatten. Ja, men i så fall så kanske vi ska skippa tvättmedel helt och bara använda vatten! Jag tänker iaf testa. Och jag ska ta reda på mer. Om det sen inte funkar kan dom få ligga i en skål och vara fina.
Igår var jag kulturell. Jag och väninna var på Uppsala Stadsteater och såg Spelman på taket i en sista repetition. Så fantastiskt! Fyndig, rolig och otroliga sångröster! Se den!
Bild lånad från Uppsala stadsteater
Varför gör man inte sånt här oftare? Nej, för man är så jävla bekväm. Sitter och glor på TV:n eller plattan. Men ofta är det ju så att man måste boka så långt fram så man knappt vet om man är i livet längre. Gärna framförhållning, men med måtta.

Annars då. Jo, jag har gått ner 3 kilo på 6 veckor med Viktväktarna. Känns bra och lagom snabbt. Men nu är det helg och då slår vi klackarna i taket! Toodeloo!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar