måndag 21 september 2009

Den ömma modern

Lilla mamman haver jag hälsat på idag. Hon stapplar sig långsamt fram på sina långa usla ben. Hon ser just nu ut som en urvriden skurtrasa. "Ät dina cipramil" säger jag. "Nä, jag har så mycket mecicin ändå att äta" svarar hon. "Ja, men en liten jävla tablett till spelar väl ingen roll" säger jag. Men den spelar ju stor roll egentligen, eftersom den påverkar humöret. Och humöret är lägre än i botten när det gör ont hela tiden.
"Det är tur att jag har mina värktabletter i alla fall" säger modern, "annars skulle jag gå och dränka mig". Sen tittar hon på mig och säger "ja, om jag orkar gå ner till sjön, alltså". Sen skrattar hon.
För ett par veckor sedan var hon till vårdcentralen. Blodtrycket skulle kollas. Hon betalade 70 kronor och sköterskan gjorde som sköterskor gör. Men så blev sköterskan fundersam och då fick farbror (eller om det nu var tant) doktorn komma och kolla. Några dagar efter detta besök ringde någon från vårdcentralen och talade om att eftersom doktorn hade varit och "hjälpt till" så blev det ju läkarbesök och sådana kostar 140 kronor. Hon var alltså skyldig 70 kronor till. Modern protesterade inte något emot detta utan skulle vänta på inbetalningskort. Några dagar senare kommer det ett nytt inbetalningskort, inte på 70 kronor som man kunde vänta sig utan på 140 kronor. De 70 kronorna hon redan betalt fick hon tillbaka kontant i ett kuvert! Smidigt, eller hur?

1 kommentar:

  1. Jomen, det var ju 140 kronor hon skulle betala. Inte två gånger 70! Då blir det säkert bokfört som 2 besök hos sköterskan istället för ett hos läkaren och så stämmer ingenting i deras redovisning... :-))))

    Men jag tycker det är SKAMLIGT minst sagt, att patienten ska betala för sköterskans okunnighet!!!!

    SvaraRadera