söndag 24 november 2013

Liten men naggande god

Jag köpte en liten kniv. För småknivar kan man inte ha för många av. Nu har jag tre och behöver nog bara tio till, så är jag nöjd. Den här köptes på Ikea och heter Gynnsam, för det vet ju alla att allt på Ikea måste ha ett eget namn. Inte kniv nr 738 utan Gynnsam! Synonymer till gynnsam är: fördelaktig, förmånlig, lämplig, välvillig, nådig, bevågen och huld. Är detta möjligen en huld kniv? När kommer kniven nådig? Eller finns den redan?
Den här kniven är 15 cm lång, men storleken har som bekant ingen betydelse. Till denna lilla kniv får man med en liten bibel på 69 sidor! Och innan jag slår upp den så undrar jag hur man kan skriva en hel bok om en så liten kniv. Men visst inser jag att det är någon form av "klaga inte på oss, vi har skrivit det i medföljande bok" och då på språk som talas i alla länder där Ikea finns. Där står då på den svenska sidan:
Informativt så det förslår, eller hur? Denna lilla bibel har alltså denna information på 68 språk! Här skulle man ju nu kunna ta tillfället i akt och lära sig lite språk på kuppen. Till exempel kan man lära sig "dra kniven fram och tillbaka genom det du skär" på serbokroatiska, ungerska eller kanske spanska. Tack Ikea!
Ikea finns i 44 länder men boken är på 68 språk. Är detta för att det talas olika språk i de flesta länder eller är det för att det möjligen plötsligt kan öppnas ett Ikea i 24 länder till? På något sätt så verkar ju herr Kamprad har kommit på hur man finner gemenskap över alla gränser. Kanske något för världens politiker att kolla upp.

I helgen har vi också slängt upp ljusslingor i trädgården och tusan så trevligt det genast blev. Nyss var det sommar och strax är det jul. Hej vad det går!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar