lördag 30 maj 2015

Loppis och fika på Wenngarns slott

Jag tog en loppissväng idag. En kort variant. Det blev lite tyger i alla fall som förmodligen kommer att bli barnkläder. Fast inte slipsarna. Dom ska jag ha till annat.
Denna loppis ligger vid Wenngarns slott, så nu passade vi på att gå och fika i slottet. Det här slottet som man knappt vetat om - gömt i trasslig trädgård och mer eller mindre övergivet - har nu fått ett uppsving utan dess like. Fantastiskt fint med trädgårdar, restauranger, hotell m.m.

Jag har aldrig varit inne på slottet förut. Där vi satt var det en fantastisk utsikt över trädgården. Tyvärr så regnar det småspik idag så det blev till att sitta inne. Men jag kunde se mig här i sommar, sittandes i parken. Eller sittandes inomhus vid svala väggar, heta sommardagar.
Vackra väggmålningar en trappa upp.
En tjusig urna med växter i ville jag ta med hem.
Vackra takmålningar. Föreslog för Gubbe att vi kunde ha så i taket när vi renoverar vardagsrummet. Han sa "hrm". Det måste väl betyda "absolut, det ska vi ha!"
Burspråk dekorerade med mårbackapelargoner.
Och i ett hörn av slottet fanns ett litet kapell. Så fint. Som en liten minikyrka inne i slottet! Tyvärr hade jag bara med mig långt-bort-objektivet, så jag kunde inte ta så bra bilder.
Jag som - som barn - haft en kyrka som lekplats, gillar det här. Annars är jag inte alls religiöst bevandrad. Inte mer än att jag kan "Trygga räkan". Kanske kan jag klämma ur mig "Fader vår" också. Med lite hjälp. Men det beror mest på att jag hade en prästson till lärare i mellanstadiet. Han var en riktig tyrann, men det tar vi en annan gång.
Men jag gillar kyrkorummen och målningarna. Vackra, rumppolerade bänkar. Lena som sammet. Att vistas i en kyrka ger mig ro, förutsatt att det inte står en präst där och mässar.

Som sagt - regnet står som spön i backen. Det blir en stund på glasverandan (tack å lov för den!!) och sen in i syrummet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar