söndag 26 februari 2017

I klänning och läppstift vid symaskinen

Jag vill sy. Jag tänker sy. Jag SKA sy!

Men... jag hittade en liten fin text på nätet. Nämligen "Advice from a Singer Sewing Machine Manual from 1949" Nu har jag översatt den (fritt typ) och här är då texten:


Förbered dig mentalt för att sy.
Tänk på vad du ska göra.
Ta dig aldrig an en sömnad med nonchalans. 
Bra resultat är svårt att uppnå om du är likgiltig. 
Försök aldrig sy när diskbänken är full av smutsig disk eller sängen är obäddad. När det finns påträngande hushållssysslor, gör dessa först så att ditt sinne är fritt att glädja dig åt din sömnad. 
Innan du syr, gör dig så attraktiv som möjligt. Sätt på en ren klänning. Ha en liten påse med krita nära din symaskin för att "pudra" dina fingrar emellanåt. 
Ha ditt hår i ordning samt puder och läppstift på. Om du konstant är rädd för att det ska komma oanmälda besökare, eller din man kommer hem och du inte ser prydlig ut, kommer du inte att kunna njuta av din sömnad.

Just det! Först gör man i ordning sitt hem och sen snyggar man till sig själv och sen (om tid finnes) kan man sätta sig vid sin sömnad.

Här ser ni Julia Roberts. Opiffad och tillpiffad. Tänk om hon suttit så där - som på den vänstra bilden - vid symaskinen och oroat sig för att maken ska komma hem. Då hade hon minsann oroat sig och inte fått mycket sytt!
Jag gör inte så. Förlåt så mycket! I och för sig så vill jag gärna ha ordning omkring mig innan jag börjar för annars kommer jag bara att tänka på det (så att mitt sinne är fritt...) Men det där med puder, läppstift och klänning. Nä, så roligt har vi det inte. Här är det mjuka kläder och osminkad som gäller. 
Håret ser ut som om jag gått igenom en biltvätt för jämnan. Frisyr är inte det första man tänker på när man ser mig. Mer ovårdad byracka. I alla fall de dagar jag håller mig hemma.
... kommer ni på oanmält besök är det det ni får - ovårdad byracka.

Hemma hos mig spelar det inte så stor roll. Maken kommer hem i skitiga snickarkläder och ser dessutom skitdåligt, så vad är problemet? Han gillar dessutom gamla, slitna, antika saker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar