onsdag 15 maj 2019

Måsskrän och häggdoft

Idag tog jag mig i kragen.
Vad är det för urbota dumt uttryck? Jag har ju oftast inte ens en krage.
Fick ändan ur vagnen är mer passande. Eller ändan från stolen, eller nåt. Jag var i alla fall ute en sväng med kameran. Det var minsann inte igår. Jag tog en sväng till Fysingen och där var det aktivitet så in i vassen! Ett sånt kvittrande och pipande. Men osynliga var dom.
Men måsar har inte vett att gömma sig. Dom flyger omkring och skränar som vanligt.
Där bortom kröken till höger bor det bävrar. Jag såg deras bo och nedgnagda trän. (Säg gnagda fort 10 gånger.)
Kanske kom jag vid fel tillfälle. Det verkade vara siesta.
Men en fågelskådare jag mötte påstod att han sett en liten hök. En annan skådare stannade mig och pekade ut ett ställe i ett träd där han en gång fotat en näktergal. Mitt emot i en trädklyka påstod han att ett fågelpar (av en sort som jag inte minns) hade sitt bo. Kan ha varit en flamstätting eller en sprättgök, vad vet jag.
Väldigt lustigt sammanträffande att vi lyckades mötas precis just där han hade tagit dessa bilder!
Jag tycker att det är kul med fåglar, men jag är ingen skådare. Man blir lite förvånad också varje gång man går på dessa ställen och har kameran om halsen, för alltid är det någon som ska berätta något. Borde inte fågelskådare vara av den tysta sorten? Liksom hålla näbben? Nåja, trevliga är dom i alla fall.

Slånen har nästan blommat över för i år. Fort går det.
Men lite bromsades upp av kyligare väder så i år kanske det finns lite mellanrum mellan hägg och syren. Men alltså häggen! Känn doften... Ahhh
Atchooo! Jaha, ja just det, du är allergisk ja. Vilken otur för dig! Men vare sig man är allergisk eller inte - nog är väl detta vackert! Björk och hägg i en härlig kombination. Det är så man man blir lite religiös när man får njuta av detta.


Det var allt från naturrutan. Hej kollikock!
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar