fredag 10 maj 2019

Seg bagare på musjakt

Det är segt.
Jag har inte kommit ur den här "nu-är-det-vår-tjohoppfarallanla"- vs "måste-måste-måste"-känslan. Den hänger i längre än vanligt i år.

Men brödet jag bakade igår blev inte segt. Jag är helt förundrad eftersom jag är i en period av ett steg fram och två tillbaka.
För tredje (eller är det fjärde) gången har jag nu sanerat skafferiet på grund av Göstas inbjudna mus. Det är då själva fan! Tur att man har det mesta i glasburkar. Den här gången hade musen - som måste vara av en finare släkt - hittat ett oöppnat paket med ekologiska solrosfrön. Dessa har den mumsat på i ett hörn av skafferiet tillsammans med... LÖK! Inte visste jag att dom gillar lök? Men den ville väl ha lite smak på fröna kanske.
Musen - som nu växt till sig till en tjockis - slutade sina dagar i en råttfälla under frysen. Ja, det är tråkigt, men den fick flera chanser att gå i en snäll-fälla. Kan vara samma mus som åt upp mina byxor i tvättstugan. Och gnagde sönder isoleringen under pannan. Eller så är det en släkting. Bara Gösta vet.

Nåväl, under städningen hittade jag en förpackning (orörd av mus) med fyrkornskross. Så dessa slängde jag i en bunke och hällde på vatten, lite sirap, salt, sista skvätten av rågsikt och ett halvt paket torrjäst som låg i en låda. Det fick stå till nästa dag då jag hällde i vetemjöl, pyttelite jäst och kummin. Och jag trodde väl aldrig att det skulle bli så bra.
Men man ska väl lyckas nån gång. Jag bakade ju hela tiden förut. Nu bakar jag ytterst lite. Som sagt - periodare! Men tydligen hade jag inte glömt hur man gör i alla fall.

Nu har värmen kommit tillbaka och i helgen kanske jag sätter ut lite plantor i glashus och växthus. Kanske dör allt. Men det gör inget då det mesta är från egna frön.
solen lysa på er alla!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

  1. Plantering och frö ivern måste väl tyda på att vårkänslan smyger sig på riktigt ändå, vill stanna den ett tag så jag hinner med. Brödet ser gott ut, va länge länge sedan jag bakade

    SvaraRadera