söndag 28 juni 2020

30 grader i juni

Jag hasar runt i sängen som en valross, letandes efter en osvettig och något svalare fläck. Som tur är har inte kattkompisen Gösta varit inne på nätterna i denna värme och jag får ha fotänden för mig själv. Valross kanske inte är en bra liknelse med tanke på att dom lever i Arktiska havet där det inte blir högre temperatur än -10 grader i juli. Fast med tanke på den klimatkatastrof som vi går emot, så svettas dom nog snart.
Det typiskt svenska (?) ordet LAGOM tycker jag att vi kan ta bort. Det är aldrig lagom! Eller så är det så att vi svenskar, som oftast knyter näven i fickan, måste få utlopp genom att gnälla. Antingen på värme eller på kyla.

Men jag lovar! Jag gnäller inte, för jag minns den långa mörka kalla årstiden. Den tid då jag egentligen inte lider så mycket av kyla som av mörker. Ju äldre jag blir, ju mer tycker jag illa om mörker. Känns inte helt okej med tanke på den eviga vilan.
(Egen notering: skriv in i vita arkivet att jag ska begravas med ficklampa och mängder med batterier! Fast efter kremering ser man väl inte skillnad på ljus och mörker.)
Men något som verkligen irriterar mig är den eviga blåsten. Här hos oss blåser det alltid - UTOM - när det är 30 grader! Fast som en granne sa: "det är kanske för att det inte blåser som det är så varmt". Fan vet!

Och när det är varmt så ska man dricka mycket. Därför köpte jag en ny dryck när jag handlade sist. ZERoh! heter den med smak av ananas. Det gillar jag ju. Spädes 1 på 9. 
Utlovar "refreshing taste". Förväntasfull fixar man en balja....
...men inser efter ett glas, att detta kommer jag aldrig att dricka mer! Det är så otroligt mycket aspartam i den så att det liksom "hirrar" i munnen efteråt. Jag vet! Det finns inget sånt ord. Men det passar in ändå. 
Alltså, jag har inget emot aspartam generellt, men det får väl vara någon måtta! Så nu har denna dryck förvandlats till MYRMEDEL! 
Man ska inte döda insekter i onödan men när det börjar krylla av svartmyror ända in i köket, så får jag nog. Då matar man dom med aspartam och då dör dom. Eller, vi kan säga - för känsliga människor - att dom går över regnbågsbron i samlad tropp och blir flygmyror allihop.

Bra att man kan hitta en användning ändå istället för att hälla ut. 

Ikväll ska det regna.

1 kommentar: