tisdag 21 mars 2017

Kläder - detta miljöhot!

Ju mer jag tänker eko desto svettigare blir jag. Eftersom jag syr så kollade jag igenom tyger och vad dessa utsätter miljön för. Följande har jag hämtat från Sverigekonsumenter, Materialskolan.

Akryl - Kräver lösningsmedel och massor av kemikalier. Mikroplastpartiklar rätt ut i vattnet.
Bambuviskos - Stora mängder kemikalier och ett giftigt ämne vid namn koldisulfid (fosterskador) Detta är en riktig luring alltså!
Bomull - Bekämpningsmedel och vattenbrist. Om det inte är ekobomull alltså!
Elastan - Baddräktstyg typ plast. Mängder av kemikalier och lösningsmedel och plastpartiklar.
Polyamid (nylon) - stora mängder kemikalier och plastpartiklar.
Polyester - Vanligaste syntetfibern och materialet. Plast. Utvinns av petroleum. Cancerframkallande kemikalier och plastpartiklar. (Finns dock återvunnen polyester från petflaskor och utslitna kläder)
Fleece - VÄRSTING! Microplast i stora mängder som släpps ut via tvätt. Varje gång!
Viskos - Kemikalier som skadar nervsystemet och kan ge fosterskador.

Ull - Relativt bra
Lyocell - Miljövänligt och nytt.
Linne - Ganska bra.
Alpacka - Bra!
Hampa - Bra men finns bara litet utbud.

Alltså - vi får gå nakna helt enkelt!
Här kan man också tänka på att idag tvättas kläder otroligt ofta. Efter en dag så åker det i tvätten. Eller kanske man byter flera gånger per dag. Och varje gång matar vi fiskarna med plast.

Tänk på dessa enorma köpcentra där kläder hänger i milslånga rader. Då undrar man ju hur vi överlevt så här länge. De där tygerna som är bra för miljön är ju bara ett spott i havet. Och dessutom är ju priset för högt för gemene man.
Jag blir så frustrerad av att jag som konsument ska tänka på miljö när alla dessa kläder ändå finns! Jag är låååångt ifrån en shoppare och när jag ska ha något så får jag leta länge. Som jag sa till dottern när vi var ute i affärerna en gång: "herregud vad mycket kläder det finns som man inte vill ha!"
Ska jag dessutom välja "grönt" - ja, då blir det än mer problematiskt. Utbudet av ekotyger för att sy själv är ju inte heller särskilt stort.

Det är ju ändå märkligt att det över huvud taget FÅR säljas kläder som är cancerframkallande och kan ge fosterskador! Varför görs inget åt detta när det kommer rön efter rön? 

Och det är likadant med maten. Vi skulle inte äta torsk. Men nog fan var frysarna fyllda med fisken!
Vi ska äta mer eko och mindre kött - men kyldiskarna dignar av köttstycken varav hälften kommer från andra länder. Och palmolja ska vi bara inte tala om.

Men vi vet ju alla varför... MONEY, MONEY, MONEY....

Nu blev jag jättetrött!

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Wow, jag visste att det var illa, men har inte läst en sådan här sammanfattning förut, himla bra! Och det är ju inte klokt! Det här du säger om att "herregud vad mycket kläder det finns som man inte vill ha!" är något som jag känner igen. Jag tycker inte om affärer i vanliga fall och klädaffärer är högt på listan, jag köper mest mina kläder på secondhand och brukar tänka att jag slår två flugor i en smäll, återanvänder och får samtidigt något som inte alla andra går och drar runt i.
    Det här med maten har jag ofta funderat på med, jag försöker köpa eko så mycket som möjligt och läsa innehållsförteckningarna, det är ju palmolja i nästan allt, känns det som. För övrigt har jag lite sorg över kakor och sån't, det ser så gott ut i förpackningen och så läser jag och det är som en kemiformel. Ibland köper jag ändå men det känns inte lika gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns en tid då jag inte brydde mig. Nu tänker jag mest på vad mycket skit jag köpt och stoppat i mig under åren. Urk!

      Radera
  2. Försöker handla så lite som möjligt, slutat även att sy och lika bra med det när det är så farligt med allt. Får ta och klippa fåren när de kommer till hagen igen och försöka tova ihop nåt klädesplagg. Deprimerande att få veta hur detta ligger till..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst blir man deppig. Bra idé med fåren. Grannen har några :D

      Radera