torsdag 4 juli 2019

Lurvigt vs slätt

Är ni rutinmänniskor?
Det är inte jag. Jag har aldrig haft några rutiner mer än när jag var tvungen att gå ur sängen för att gå och jobba. Då åt jag till och med frukost. För att jag måste. Nu kan jag glömma det ibland. Att äta alltså, inte gå upp ur sängen.
Jag ser och hör människor som äter på regelbundna tider, tränar varje morgon prick på klockan. Lägger sig samma tid varje kväll osv. Sån är inte jag. Men så är jag också väldig anpassningsbar.

Jag gillar ordning men vill inte ha symmetri. En viss lurvighet i ordningen ska det vara. När jag städat ordentligt och plockat undan allt som ligger på fel ställe (vilket egentligen är förbjudet!) så blir jag väldigt nöjd, men ändå lite frustrerad. För att det ser så jäkla ordningsamt ut. Det är då man lägger ut några böcker eller tidningar här och där. Så det åtminstone ser bebott ut.
Det är klart att jag måste ha saker på rätt ställe. Jag är ju en ordningsmänniska men jag tillbringar också största delen av mina dagar till att leta efter saker som min vänstra "alien hand" har lagt bort. Ibland har jag önskat att jag haft tre händer. Men det vore nog bättre att kapa av den vänstra.

Men man behöver inte oroa sig för att det är för städat. För snart kommer en katt in med en sork eller skitiga tassar. Eller så kommer barn och barnbarn och då kan det hända att saker blir gömda till och med. Sen kommer maken hem och lägger ifrån sig pryttlar lite här och där. Något han dessutom är expert på är att bygga torn av kuddarna som jag lägger i ordning i soffan. Tornet har han bakom ryggen när han ligger/halvsitter och tittar på TV.

Vårt hus är ju lite för symmetriskt för min smak från utsidan sett. Nu har det ändå byggts till lite här och där så det ordnat sig, men fönstren kunde ha suttit lite mer oregelbundet och det hade varit kul med ett litet, litet torn. Fast just nu skulle jag önska att det vore lite mindre.
Till och med min trädgård är lite rufsig. Precis som jag är. Mitt hår har aldrig förstått sig på tyngdkraften. Spelar ingen roll hur mycket mousse eller spray jag använder. Det är inte ens någon riktig ordning på min kropp. Den lever sitt eget liv med egna mått som inte passar in någonstans. Men det har jag inte lyckats påverka så mycket (trots idoga försök). Men man kan visst sprätta upp, fylla på och ta bort. Vilket jag INTE tänker göra.

Fast en viktig rutin har jag faktiskt - KAFFE på morgonen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Min enda rutin är morgonkaffe. Utan det fungerar jag inte.

    SvaraRadera
  2. Jag är nog också lurvig, skapas kaos så fort jag städat. Städning är bara tvunget men orkar bara lite i taget och börjar allt möjligt som blir bara halvklara.. ok något blir färdigt ibland. Den ordentliga och den slarviga bråkar mest hela tiden.. Förresten så kan jag rekommendera att testa gjuta betong.. det gillar du ..jag lovar !

    SvaraRadera
  3. En rutin har jag... Kaffet, men har upptäckt att även kafferutinen börjar att försvinna :-)
    Ha en fin sommar!
    Kram

    SvaraRadera