onsdag 20 mars 2019

Ingen levervärk

Alltså ingefära! Denna fantastiska rot.

Jag började säkert för ett år sedan med ingefärashots. Jag har ju en tendens att bli dödligt sjuk av förkylnings-/flunsabakterier. Nästan som en man! Så jag tänkte att jag hänger väl på trenden och drar i mig lite ingefära/citron/honung. Om det inte funkar så är det ändå inte skadligt. Och - PEPPAR, PEPPAR - jag har inte haft någon flunsa sen dess. Kanske har jag sjuknat färdigt. Kanske är det placebo. Vem bryr sig?! Jag är frisk.
Visst, jag blir lite snuvig och hostig emellanåt. Jag är ju inte gjord av vare sig plast eller metall. Men jag har inte blivit så gruvligt sjuk som förut. (Vi får väl se nu när jag skrivit detta. Murphy håll dig borta!)

Men det var inte just detta jag skulle skriva om nu, utan att mina leder känns bättre. Jag tänkte först att jädrar vad min träning har gjort nytta! Det var oerhört förvånande med tanke på hur pass lite jag rör mig ändå. (Höfterna är ju fortfarande ovilliga att promenera för mycket) Men det är förstås ingfäääääran!
Men - för det finns ju nästan alltid ett men - det är några oljor som kallas shogaols och gingeroler som är det nyttiga i ingefäran. Men dessa kan även vara skadliga för levern i för höga doser.
Oj, oj, oj den där levern. Den ska då få jobba! Den ska ju ta hand om all champagne man häller i sig också, ha, ha. Och allt annat. Den är ju liksom vår reningsmaskin. Och lever som är så gott!

Visste ni att man inte kan ha ont i levern? Det tycker jag är lite kul. Eftersom man annars kan ha ont lite över hela jävla allt. Men jag märker väl om det går över styr för då blir jag väl gul.

När jag var barn så fick vi fil med socker och ingefära. Prova, det är gott! För även torkad ingefära är nyttigt. Nu tror jag inte att man visste så mycket om nyttigheten på den tiden. Det var nog mer att det gav smak.
Annars var väl pepparrot den enda kryddrot man såg skymten av. Inget illa om pepparrot. Det är oerhört gott. Jag måste googla upp lite fler recept på den roten. Så det inte bara blir till korv och kött. Och den är minsann också nyttig med massor av c-vitamin. Och bakteriedödande! Tror jag det, så stark som den är.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar