onsdag 13 mars 2019

Väder, Margaret och klöver

Hörrni, ska vi inte ta och skriva lite om vädret? Det är ju tur att vi har det. Vad skulle vi annars prata om när vi inget har att säga. Jag skulle åka till affären idag, men jag ids inte gå utanför dörren pga vädret. Mjölken har varit slut i två dagar. Tänk att det går bra ändå. Man skulle nog kunna gå runt på maten man har i skåpen ganska länge tror jag. Fast inte mjölksås och stuvningar då. Men det finns ju alltid någon frostskadad korvsnutt i frysens inre regioner. Och kanske en burk bönor. Min man älskar bönor (inte!)

Men vädret var det. Undrar om meteorologerna kör med betting? Om vem som prickar in rätt väder. Flest rätt på en månad vinner en barfotapromenad till Österåker. Kan ju inte vara många som vinner. Jag tror (i min enfald) att det är vindarna som gör det. Att det är svårt att "spå" väder menar jag. Det blåser ju bara mer och mer. Hela året. Och runt runt. Går man ut en solig dag för att sätta sig och mysa lite, så kan man gå flera varv runt huset och leta efter lä. Finns ingenstans. Ja, möjligen då på den sidan där solen inte finns.

Man har nog lite för bråttom att välkomna våren. Det bästa är att klä sig i vinterdräkt ända in i maj. Man ska ju svettas in våren. Och om det blåser kallt i ansiktet kan man köpa ett sånt här pappansikte att använda. Nu kanske inte just Järnladyn passar alla, men det finns fler att välja på.

Men väder måste vi ha. Hur skulle det annars se ut. Hur skulle t.ex. skidåkarna ta sig runt om inte vädret släppte fram lite snö. Dom har ju flängt i spåren nu i flera veckor och tycks aldrig komma fram. "Vinterstudion" - låter det inte kallt och otrevligt? "Sommarverandan" tycker jag låter mycket bättre. Men vad vet jag som är sportblind sen barnsben.

Den 17:e mars är det Saint Patrick´s day. Undrans hur länge det tar innan vi har det jippot här i Sverige. Visserligen är det Irländarna som firar ett dött helgon, men inte bryr sig vi svenskar om varför vi firar. Bara vi får fira! Det vore väl härligt med en massa gröna människor som går omkring och spiller öl lite överallt. Men det måste väl till något som barnen kan göra. Varför inte rita treklöver på ett papper och ge bort mot lite godis?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar