torsdag 14 november 2019

Rädda min trädgård

Ute är det gråväder. Men ängarna är gröna. Och granarna. Jag tycker det är helt ok. Vinter är inte min melodi. Och jag längtar intensivt till våren. För... jag har så mycket att göra!

Vi (mest herr T) gjorde ju om i trädgården och flyttade staket samt odlingslådor. Vi började att flytta det mesta till gaveln av huset (söderläge). Inte så stor plats men det räcker. Dessutom har jag börjat städa upp på baksidan av huset. Där har ingen kärlek slösats de senaste åren.
Förr hade vi en uteplats där vi satt i morgonsolen. Och även när det blev för varmt på framsidan. Sen har träd vuxit upp och veranda har byggts på framsidan så då har vi bara suttit där. Morgonsolen har också försvunnit nästan helt då granarna har växt upp bakom huset.
Vi har många sittplatser ska ni veta - som vi inte använder! Men dom ska finnas där. Ifall vi vill sitta.

Men nu ska det alltså fixas till på baksidan igen! Jag har städat av berget och rensat bland stenarna. Jag har också planterat en del krypväxter där som jag hoppas ska ta sig. Men nu är det stiltje och jag vill bara att det ska bli vår.
Under tiden har jag snöat in på en serie. Garden rescue med Charlie Dimmock och bröderna David och Harry Rich. De första avsnitten såg jag på TV4 men dom räckte inte så långt. Så nu har jag nog sett alla avsnitt på youtube.
Det är så roligt att se hur dom får till alla trädgårdar. Nu är det ju mest fråga om avlånga utrymmen med höga plank runt om (typiskt engelskt?) men det är ändå kul att se idéerna. Och så är dom så trevliga att se och lyssna på.
Klicka på bilden så kommer ni till youtubeserien
Och jag ska ju inte ha något fancy, utan vill bara få tips.
Herr T ser oroligt på mig och tänker att han ska få jobba utav helvete när våren kommer. Så, ja, det är bäst att du vilar nu lille Gubbe!
Fast han har ju faktiskt gjort det mesta redan. Det ska ju liksom inte byggas något. Bara lite. Ett litet, litet växthus. Men dom finns färdiga. Bara (!) att ställa på plats. Och så ett litet, litet tak på baksidan. Och, just det, en liten, liten spaljé också. Till kaprifolen jag satte i höst. Och så ska några granar sågas ner. Piece of kaka, eller hur?

Jag tvivlar på att jag fått sån inspiration till trädgårdsarbete om inte det vore för våra grannar. Där odlas det och byggs så det står härliga till. Sånt kan smitta av sig.
Men det är just nu jag är inne i trädgårdsbubblan. Nästa år kanske jag börjar med... ukulele. Eller  bridge, men då måste man ju umgås med folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar