tisdag 18 augusti 2020

Munskyddsmaffian och andra höns

 Jag vet inte om jag törs säga det, men jag börjar bli lite irriterad på munskyddsmaffian! Dessa består av vissa kvinnor (naturligtvis iförda munskydd) som högt och tydligt talar om för folk om man kommer för nära. För... inte kan man tänka sig att M-maffian skulle kunna tänka sig att akta på sig själva. Nej, de lutar sig gärna lite närmare, för att påpeka att man är för nära.
Jag håller absolut avstånd! Väntar snällt och tar en annan väg. Men dessa maffiosor verkar vara ute för att få någon att gnälla på. Det är väl lika bra att man börjar handla via nätet kanske. Men jag undrar varför inte dessa personer gör just det.

Vi har fått ägg! Flera stycken. Äntligen! Sen räven var här och slukade två hönor, så har de tre kvarvarande värpvägrat. Psykisk äggstanning antagligen. Så nu har vi skaffat tre nya fräscha hönor.

Dom var unga när dom kom, så dom har inte börjat värpa förrän nu. Modiga Mona, Fröken Fjäder och Halta Hulda (som var halt när hon kom) Halta Hulda var den första som började lägga ägg.

Och så tror dom att jag är deras mamma. Nog för att man varit hönsmamma förr, men dessa tre går efter mig hela tiden, om jag inte stänger in dom. Följer gärna med in till och med. Vilket jag inte tycker är en bra idé. 

Gammelhönan Venus vill inte gärna vara med. Hon ligger och ruvar mest hela tiden. Utan ägg! Man får bära ut henne. Nu är hon så stor och tjock också, så om man gjorde hönsragu på henne så skulle det räcka till tjugo pers. Men vem vill äta en seg värphöna? 

Värstingkatten är sur. Han ruvar också. På hämnd. Han blev pickad på nosen av Halta Hulda när han kom för nära. Höjden av förolämpning för husets försvarare nr 1.

I helgen äter vi kräftor!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar