måndag 30 juni 2008

Den nöjdaste mannen av dem alla

Sitter bredvid gubben i soffan och han zappar mellan kanalerna. Det gör han alltid. Vet inte vad han hoppas på. Hur som helst så ser jag ett namn flimra förbi - Ernst. "Stopp", säger jag. "Backa". Jag bara måste ju titta på vad denna karl har för sig. Maken stönar men backar lydigt. Barfota-Ernst ler. Han står mitt i sommaren och bara pyyyyssser.
En familj som inte kan se sig mätt på honom och hans företagsamhet står intill och ser hälften så långa ut och bara gapar. (Är det bara inbillning, eller höjer han sig över mängden)? "Här ska vi bygga" säger Ernst och spänner ut bringan och viftar stort och långt med hela armen. "Sen ska vi ha fest, och jag ska laga maten". Familjen står och ser på honom som om han vore Gud fader själv.
Eftersom min gubbe håller på att ruttna fullständigt (medan jag ler i mjugg) spelar jag in resten och gubbe får byta kanal. Sen somnar han i alla fall i soffan. Slår över till Ernst på nytt när han är på sluttampen. Nu står han och lagar mat. "Sparrisen talar till mig" säger han och går över till sina grönlånga vänner på grillen. Sen ska det stekas fläsk av något slag och Ernst njuter av doften som om han inte ätit på långeliga tider.
Familjen vet inte till sig av lycka och alla vännerna är där och så levde de lyckliga i alla sina dagar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar