måndag 11 november 2013

Presentshopping och Fotografiska

Jag och Gubbe har gjort hufvudstaden i helgen. Vi körde ett shoppingpass som heter duga. Här ska det ju handlas födelsedagspresenter till fyra personer som fått för sig att födas i slutet av året och sen är det julklappar till femton barn. Nu har vi i alla fall börjat och vi fick ihop en hel del.
Sen tog vi en tur till Fotografiska muséet där det fanns en del att roa ögongloberna med. Jag kan dock inte låta bli att undra över vad som anses vara bildkonst eller inte. En del foton skulle jag - om jag hade tagit dom - direkt ha slängt. Inte för motivets skull, utan för att dom såg misslyckade ut. Jag har förmodligen för klen utbildning för att begripa mig på konst emellanåt. Men det fanns mycket som tilltalade mig.
Här måste jag visa en bild från utställningen som jag tycker var rätt häftig. (Jag är lite olydig här, men å andra sidan är det ju reklam). Detta föreställer Abdullahi Mohammed med sin kompis hyenan Mainasar. Fotografen heter Pieter Hugo.
Vi såg till att festa till det också och drog i oss diverse godsaker på restaurang Nyagatan. Rekommenderas härmed. God mat, mycket folk, lite småtrångt och mysigt och lagom hög musik av trevlig variant i pratvänlig miljö. Vad kan man mer begära.
Visserligen hade vi en väldigt högtalande kille vid bordet intill som skulle förklara för sin engelsktalande medätare vad ordet "olla" betyder. På högsta volym då. Om ni inte vet vad det betyder (vilket i och för sig inte tillför något i livet) så får ni googla på det. Själv bryr jag mig inte så mycket av vad folk pratar om. Jag tror att jag har hört det mesta. Det var bara lite påfrestande att höra hans höga röst. Som han tydligen själv älskade. Dom blev till slut ombedda att dricka ur och lämna plats till kommande gäster.
Det blev naturligtvis lite väl mycket mat för oss som nu smaläter och övermätta rullade vi iväg från restaurangen. Tur att shoppingpromenaden blev sisådär 2 mil lång.

Måste ju även lägga in ett par humörhöjarbilder i höstmörkret också. Vi vandrade runt på söder i gråregnet och kom förbi denna musikaffär med "riktiga" skivor från då det begav sig. Vilka underbara omslag! Man blir glad ända in i själen. Men så klart var det stängt.
Sen hittade vi dessa två kaféer som såg så oerhört inbjudande ut. Tyvärr hade vi redan stoppat i oss, så vi får återkomma vid annat tillfälle. Katarina Bangata är adressen för er fikasugna. Visst ser det mysigt ut. Enligt nätet ska det vara väldigt mysigt inne på den närmast i bild också. Dessutom hembakt och ekologiskt!
Visst är det bra när man vet var man ska ta vägen nästa gång.

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

  1. Nog är jag lite kramsugen ibland men den där otäckingen till hyena skulle jag då inte vilja komma i närheten av, det är då ett som är säkert...Du må ha starka ben som orkade trava runt på en sådan lång shoppingrunda!

    SvaraRadera