onsdag 25 mars 2020

Blasfemi, Covid och Microplast

Vaknar en morgon och får ett ord i huvudet: Blasfemi.
Minns inte vad jag drömt. Bara detta ord. Vad är det för något? Jag känner igen det men från vad? Googlar till morgonkaffet och läser:  
blasfemi, innebär att en person genom ord eller handlingar kränker något som anses heligtI första hand brukar det handla om att uttrycka sig nedvärderande om någon religions Gud
Ja, just det ja. Så var det. Ja, det är nog jag. Säger "herre gud" och "jisses" när jag inte svär rakt ut. Jag är med andra ord en helt förtappad människa. Men å andra sidan så vet jag att det finns människor som talar väl, aldrig svär, säger sig vara religiösa men ändå beter sig som svin.

Nåja, nu ska vi prata om Covid-19. Har ni hört talas om det? Satt igår och lyssnade på den stackars mannen Anders Tegnell. Statsepidemiolog är han. Idag undrar jag om han inte ångrar sitt val av yrke.
Jag undrar också hur dessa reportrar på TV är funtade som ställer samma frågor om och om igen. Och får samma svar. Men det är klart - nu har det ju frågats i timmatal varje dag vilket gör att frågorna tar slut. Då tar man om. Men det är ju så TV är i helhet - repris på repris.

Själv blir jag sjuk av att lyssna. Det är som när någon kräks. Man blir genast magsjuk. Så jag håller mig inne i mitt syrum. Klappar katten. Dricker kaffe.
Same, same fast man har på något underligt vis plötsligt en längtan att gå ut. Bara för att man ska undvika det. Märkligt. Men i skogen kan jag gå utan vidare.
Det som bekymrar mig är att jag inte kan träffa mina små odjur - barnbarnen. Det SKA man ju undvika. Visst, man kan ses ute på håll, men jag vill ju KRAMA!


Och nu över till något helt annat:
Fick häromdagen upp något på nätet som sa att man ska skaffa en specialtvättpåse för att tvätta sina kläder innehållande microplaster. T.ex många träningskläder och polyesterfleece som tydligen är det värsta. Detta för att dessa skadliga ämnen inte ska komma ut i vattnet och skada liv som finns där. Då har man en påse som ska samla upp detta. Jag undrar nu: om vatten och tvättmedel kommer in i den påsen - varför skulle då inte microplasterna komma ut? Man hör ju på namnet: micro.

Men det jag undrar ännu mer är: varför ska vi som konsumenter hela tiden luska reda på sånt? Varför ska vi hantera sånt? Kan man inte bara en gång för alla FÖRBJUDA SKITEN! Hur många ställen har man inte gått förbi i affärer där det sålts fleecefiltar för under hundralappen? Gosiga, mjuka, förgörande filtar.
Sen läser jag på en annan sida att dessa plaster inte faller ut förrän vi börjar tvätta dom! Så det borde stå en varningsmärkning i kläder av fleece, polyester och akryl; tvätta helst inte!

Alltså på riktigt. Gå till din garderob. Kolla hur många plagg du har som INTE innehåller dessa tre material. I min garderob kan jag lova att det inte är många. Även om jag absolut undviker fleece numera. Sen har vi alla skönhetsprodukter som innehåller microplaster också. Men det är en annan historia. Nästan värre.

Och nu vill jag bara säga; all kärlek till all personal som jobbar och sliter med denna pandemi.
Var rädda om er. Vi ses kanske till hösten.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

  1. Kära förtappade människa, du skriver då det man själv vill säga/göra men inte kommer på. Jag håller mig inne också, åker bara till affärn när jag eller instängda mamsen blir hungriga. Nu borde pandemin snart vända tycker jag, så vi kan SES!

    SvaraRadera